Analiza rynkowa jest ważnym elementem w zarządzaniu procesem planowania strategii biznesowej. Dzięki niej można określić pozycję przedsiębiorstwa na rynku, a także istotne informacje na temat postaw konsumentów, konkurencji, a także trendów konsumenckich, co może wywrzeć wpływ na działalność firmy.
Co to jest analiza rynkowa?
Analiza rynkowa to proces, w którym bada się postawy, potrzeby, opinie i wymagania konsumentów, a także szersze otoczenie, w którym działa biznes. Używa się go do określania potencjału biznesu lub zaplanowania strategii biznesowej. Analiza rynkowa to ważny element planowania strategicznego, który pozwala firmom na wyrobienie sobie wizji, jakie działanie zostanie podjęte, aby zrealizować cele organizacji.
Korzyści z analizy rynkowej
Analiza rynkowa ma wiele korzyści w planowaniu strateicznym. Przede wszystkim umożliwia ocenę skuteczności kierowanej strategii, a także pozwala ocenić przyszłe trendy oraz określić pozycję konkurencyjną firmy na rynku. Analiza rynkowa pomaga również planować marketing produktu i mierzyć jego skuteczność, monitorować wydatki reklamowe i precyzyjnie zweryfikować założone cele.
Czy chcesz poznać więcej szczegółów na temat: Rozwijanie umiejętności przywództwa w zarządzaniu zespołem Zobacz, co jeszcze mamy dla Ciebie: https://www.spniskowa.edu.pl/rozwijanie-umiejetnosci-przywodztwa-w-zarzadzaniu-zespolem/
Fazy analizy rynkowej
Podczas jakiejkolwiek planowania strategii biznesowej należy wziąć pod uwagę następujące etapy analizy rynkowej:
- Ustalanie celu: podczas tego etapu ustalane są cele i założenia biznesu oraz określane są konkretne zadania, związane z określeniem położenia marki na rynku.
- Ustalanie potencjalnych grup docelowych: potencjalne grupy docelowe określane są w oparciu o cechy demograficzne i psychograficzne oraz charakterystykę i upodobania konsumentów.
- Zbieranie danych: w tym etapie określa się środki pozyskania informacji i gromadzi dane takie jak: dane demograficzne, dane dotyczące opinii publicznej, dane dotyczące konkurencji, dane dotyczące rynków i trendów rynkowych.
- Analiza danych: w tym etapie analizuje się zebrane dane w celu wyciągnięcia wniosków na temat zaplanowanej strategii.
- Zastosowanie wyników: ostatnia faza to wyciągnięcie określonych wniosków w oparciu o przeprowadzoną analizę, a następnie zastosowanie ich w planowaniu strategii biznesowych.